Blogg

Siste kapittel i dette eventyret, men et nytt begynner..

En liten titt p Fiji Fiji er et digert land fordelt p mange mindre og strre yer. Vi hadde dessverre lite tid til utforske Fiji fr flyet brakte oss hjem. Men det lille vi opplevde likte vi g...

Veien videre til Fiji uten Milla

Takk for alt MillaKjre Milla, dette er en liten hyllest til deg. Dagen da Kjell fant deg p finn.no ble en stor endring i vre liv. Du er faktisk hovedgrunnen til at Kjell og jeg mttes. Med deg s...

En nr hvalen opplevelse. Og Milla er solgt!

Nr noe er "ment to be"!Da vi seilte inn til Vava'u i kongeriket Tonga, var den frste personen vi mtte en hyggelig norsk fyr som heter Kjell. Han hadde sett det norske flagget og tok imot tampene...

Kongeriket Tonga

Dansende transer med sans for humor, nye vennskapsbnd som knyttes, deilig skjrgrd og hvaler er noe av det som har fyllt dagene den siste tiden. Et flytende, lite samfunn Vava'u er det neste ...

Niue -"Se kokosntta"

En misslykket fiskehistorieVi hadde en variert seilas fra Rarotonga til Niue. Vinden var egentlig ganske irriterende fordi den gikk opp og ned i styrke alle de fire dagene det tok seile til lille...

Kia Orana Rarotonga!

Vrt siste lille eventyr p Aitutaki ble toppet da vi dro p en minneverdig fest hos noen lokale p ya. Karaoke, lokale dansemoves, juksing i kortspill, synge med politimester Tucks og danse med t...

Aitutaki - Ingri p besk!

Etter en grei fire dagers seilas fra Bora Bora, sammen med den norske bten Serine, ankom vi Aitutaki p morgenen 31. Mai. Vi visste at det kunne hende vi mtte bli liggende utenfor lagunen p grun...

Farvel til Selskapsyene, takk for alt!

Ruta vr fra Tahiti og videre har gtt via Huahine, Raiatea, Tahaa og Bora Bora, som blir vrt siste stopp p Selskapsyene fr The Cook's. Endelig var eksosanlegget i orden. Det passet jo bra da v...

Tahiti og bylivet

Seilasen fra Fakarava til Tahiti gikk ufattelig treigt. Uten vind og med et delagt eksosanlegg kjrte vi av grde i en 2,5 knops fart. Vi rakk ikke en gang ut av sundet p Fakarava fr sola gikk n...

Tuamotos - de mange atollene

Man ser omtrent ikke inngangen til atollen fr man er der. Sterk strm kan ogs gjre det vanskelig entre en atoll. Men vakkert er det! entre en atoll Kjell str i masta med haukeblikket sitt...

Fatu Hiva og veien videre til Tuamotos

Vi hadde hrt at Fatu Hiva var ya dra til om man ville oppleve mer av det "opprinnelige Stillehavet". Det er ingen flyplass p ya, og btene gr ikke akkurat regelmessig. S etter noen finfine ...

Marquesas - Hiva Oa

Vi ble en uke p Hiva Oa, i bukta ved Atuona. Det var fint treffe folk igjen, f vasket skuta bde innvendig og utvendig, og ikke minst, sjekke ut den skjnne naturen og kulturen Hiva Oa har by...

Bilder fra Las Perlas

Her er noen bilder fra dagene p Las Perlas hvor vi koste oss sammen med Draumen hvor Jon Markus, Trond og Jor er ombord. Las Perlas er en ygruppe som ligger ca 40 nm fra Panama City. Det bor noen...

STILLEhavet

P Las Perlas utenfor Panama seilte vi rundt og koste oss sammen med Draumen i ca en uke. Det var deilige dager med bading, fisking, drikking og grilling p stranda. Takk for en koselig uke, Draume...

E-post adresse fr stilehavskrysset

Vi er fortsatt p Las Perlas og venter p at noen "thunderstorms" skal flytte litt p seg s vi fr dratt videre. Vi skal seile sammen med noen andre bter som bruker e-post som kommunikasjonsmidde...

Endelig gjennom nlyet som skiller Det Karibiske hav og Stillehavet!

Panamakanalen Som alltid var Kjell ganske urolig og spent, mens Lise var noe mer avslappet og naiv da vi skulle entre Panamakanalen. Kom motoren til holde? Det koster omtrent 8000 kroner dra g...

San Blas og Panama

Magiske San Blas Med marinalivet opp i halsen, var det deilig slippe tampene og sette kursen mot San Blas! Vi angret bittert p at vi ikke hadde investert i en avfukter fr vi lot bten st p...

Reddet i siste liten

Vi har n vrt i Shelter Bay Marina i en uke. Frst n har vi tid til litt overskuddarbeid, som skrive blogg. Den siste uka har gtt til redde vr kjre Milla. Og det har vi endelig klart! Vi ...

Snart klare, skal bare...

Et halvt r har gtt siden vi forlot seilbten vr, Milla, i Panama. Hun har sttt p land, mens vi har vrt hjemme p Nttery og jobbet. N har vi spart opp penger og er klare for ny tur! Denne b...

Uff s rart forlate Milla, men akk s deilig komme hjem til norsk sommer!

Da vi ankom Panama 1. Mai hadde vi mye ordne fr vi kunne sette oss p flyet som skulle bringe oss tilbake til gamlelandet. Det er selvflgelig ingen unnskyldning for en ufattelig sen bloggoppdat...

Internett igjen!!

"Det unge paret og havet" En fiskefortelling Seilturen til Cienfuegos p Cuba fra Barahona, Dominikanske Republikk startet med 30 knops motvind, regn, torden og lyn. Etter ett dgn ble det bra og ...

Cuba -et merkelig land

Her kommer en minioppdatering! Seilas fra Barahona til Cienfuegos p Cuba tok 5 dager. Utenfor Hemingways elskede Cuba dro vi opp en diger blue Marlin!! den strste til n. For er beist! Vel fremme...

Dominikanske Republikk

En rolig seilas til Den Dominikanske Republikk Da har vi kommet frem til Den Dominikanske Republikk etter en fin seilas med lite vind og mye motor. Tre dgn tok det seile hit til Barahona. P ne...

Nr det som ikke skal bli delagt, gr i stykker..

Endelig heiste vi seil og kunne se St. Martin forsvinne bak oss. De Britiske Jumfruyene l snart under vre ftter. Vinden dabbet av og motoren mtte p. -Lukter det veldig eksos her, eller er det...

Alene i bten igjen

Etter turen til Anguilla seilte vi tilbake til St Martin for ta farvel med Nokart ogs. Det har vrt tre fantastiske uker med mange morsomme yeblikk og hyggelige kvelder, tusen takk for besket ...

yhopping

Dominica - Les Saintes - Guadeloupe - Antigua - Nevis - St Kitts - St Martin - AnguillaEtter noen herlige uker p Dominica hvor Iona forvrig tok dykkerlappen, seilte vi videre til Les Saintes. Der...

Jungelekspedisjon og landkrabber i ny betydning

Det var alts fire salte kropper som ankom Dominica 9. januar etter tre uker til sjs. 18. desember kjrte vi foreldrene til Lise til flyplassen p Gran Kanaria. De rakk visst ikke vinke barna fa...

To dgn raskere enn sist - vi er i Karibien igjen!

Vi er endelig tilbake i Karibien igjen med varmt vr og deilig vann! Turen over Atlanteren gikk fint som bare det, vi seilte fra Pasito Blanco p Gran Canaria direkte til Dominica hvor vi er n. V...

nsker til jul; Fint vr over dammen!

N m vi vel vre klare!? Ja, det er vi. Det som er glemt n er glemt! I morgen slippes tampene og vi setter kursen mot Karibien og varmere strk. Alle tre jentene er klare og Kjell gjr siste rig...

Kaptein Kjell og tre jenter!

Etter tre mneder i Norge var det fantastisk komme hjem igjen. Til vr kjre Milla. Alt var i den skjnneste orden og vi kunne flytte rett inn med vr 80 kg tunge bagasje. Det var en del motordel...

Om tre uker er vi p vei over Atlanter'n

11. desember tar vi endelig fly tilbake til Gran Canaria hvor vr kjre Milla, en Comfort 30 ligger venter p oss. Vi satser p at hun har hatt en fin ferie og er klar for krysse enda et hav. T...

Fra en bt til en annen

Vr kjre Milla ligger n forhpentligvis trygt og godt i marina Pasito Blanco p Gran Kanaria! S hvor er vi, de stolte eierne? Joda, vi er en liten tur tilbake i Norge for jobbe. Helt fra septe...

Fiskelykke, fest og store blger

Det viste seg ikke vre helt enkelt f leid bil i Cascais. Det var nemlig fellesferie for portugiserne og nesten alle bilene var utleid. Og etter ha mtt en frekk, mumlende og sur bilutleier ...

Vi guffer p!

I Cherbourg fant Knut oss fort og det ble et artig slag bowling fr vi fikk fikset alt annet slik at seilasen over Biscaia bukta kunne begynne. - Det blser vell alltid i Biscaia, husker jeg at vi ...

En variert tur fra Nederland til Cherbourg i Frankrike

Igjen hadde vi bestemt oss for guffe p s lenge vret og formen var bra. Det ble en fire dagers seilas til Cherbourg hvor det startet ganske s vindstille selv om det var meldt mer vind. Da vi e...

De frste etapper p et nytt eventyr

Tilfeldigheter - Lise, jeg tror jeg ser et vikingskip i horisonten!? Det var tidlig p morgnen etter en vindstille natt. Jeg mtte smile og gned meg litt i ynene for vkne. - Iona sa at hun sku...

Frste etappe p ny tur!

P kvelden 16.07.2013 dro vi igjen avgrde fra hjemmehavnen p Foynland med kursen sydover. Foreldrene til Lise fulgte oss hele veien til Tallakshavn fr vi skilte lag. Vi seilte p natten og frst...

Snart avreise!

I skrivende stund ligger Milla dupper i Myrasundet, sundet mellom Husy og Fynland. Det var ubeskrivelig deilig f henne p vannet og flytte hjem igjen etter litt over en mned med pussing o...

Vrpuss

Da er tiden inne for den store vrpussen, og da mener jeg stooor vrpuss! Milla hadde plastpest for ca 12 r siden, og da ble hun pusset ned til gelcoaten under hele vannlinjen og trket lenge fr ...

3 r p 30 fot

I april i r har Kjell Lauritz og jeg bodd i bten vr Milla i tre r. Mange har spurt oss om vi ikke gr lei av bo p en s liten plass og om mangel p privatliv trer p forholdet vrt. Sannhet...

Milla p langtur

En film fra turen til Karibien og hjem igjen med Milla 2011-2012. Den er ganske lang ( 1t. 40min) s det er lov hoppe!

Nytt r, nye muligheter

Ingen av oss har falt i vannet enda! Vi ligger fortsatt trygt og godt i marinaen p Kalvetangen. Men etter at Kjell leste det forrige blogginnlegget mitt, krever han at jeg sender han et lite hint ...

Med vann p alle kanter..

Vi har n bodd i Milla, vr 30 fots Comfort, i ca. to og ett halvt r. Vi flyttet begge hjemmefra og inn i bten da vi ble kjrester. Ingenting var egentlig planlagt, det bare ble snn. Milla var v...

Livet videre ombord i Milla

Hvordan fles det vre hjemme igjen etter ett r p seiltur? Var det fint p turen? Er det ikke veldig kaldt bo i bten p vinteren da!? Dette er noen av de mest stilte sprsmlene vi har ftt...

Vi legger ut p enda en langtur med Milla!!

Kjell og jeg er mestre i endre planer og ikke minst drmme.. Vi har igjen begynt drmme oss bort og har n bestemt oss. Det blir en langtur til! Vi bytter ut noen seil og litt rigg, kaster loss...

Plutselig var vi tilbake i Norges land!

Tenk n er vi faktisk hjemme i Tnsberg igjen! Etter over ett r p tur i vr trofaste og flotte Milla som fortsatt er i tipp topp stand, hun er forresten til salgs med alt av utstyr p plass og i ...

Over Biscaya, gjennom den Engelske kanal og til Amsterdam!

Spania Vi ble en uke i A Coruna, nord i Spania fr den nye autopiloten var p plass og vrmeldingene s fine ut igjen. Da hadde vi plutselig litt tid sl i hjel, s vi dro p tur til Santiago de...

La Coruna igjen!

Etter en noen herlige dager i Horta p Azorene var tiden inne for sette seil igjen. Planen var i utgangspunktet seile direkte til Scilly Islands sr i England, men det ble satt en stopper for d...

I storm og stille over dammen

Fra Bermuda til Azorene hadde vi det meste man kan f av forskjellige vrtyper. Turen startet ganske s bumpete med vinden midt i mot, men vi var lykkelige over den nye velfungerende autopiloten v...

S ble det Bermuda likevell..

Etter 16 timer utp det bl med flott seiling fra Tortola dde autopiloten. Det har aldri skjedd oss fr, den alltid s trofaste Raymari. Men hun begynte bli gammel og senil og dessverre var det ...

Atter en gang klare for Atlanterhavet!

N har vi stresset mye rundt de siste dagene med de siste forberedelsene fr atlanterhavskryssingen p Tortola. Lille Milla er lastet med 200 liter diesel, 180 liter vann, ett par kasser brus, litt...

De Britiske Jomfruyene

Etter mye fiksing og diverse smreparering p St. Martin var det p tide med litt ferie igjen. St. Martin var kanskje ikke det mest spennende stedet i karibien, men deilig f ting helt i orden ig...

Antigua til St. Martin

Vi seilte til Barbuda som hrer til Antigua for noen dager sammen med Relax og deres flotte besk. Det er litt flaut si, men vi var faktisk ikke i sentrum der i det hele tatt. Vi koste oss max me...

Good bye Guadeloupe, hello Antigua!

Vi ble noen ekstra dager i Deshaies fordi det blste litt vell mye og fordi vi tross alt har god tid! Og det var bra vi var der litt til s vi fikk snorklet og Lise fant en hummer! Kjell tok den op...

Fra Dominica til Guadeloupe!

Etter masse karnevalfestligheter p Dominica var dagen dessverre kommet da vrt flotte besk Ingvil skulle fly hjem. Jackie kjrte selvflgelig alle mann til flyplassen kl. 5 p morgenen. Da Ingvil...

Fra Rodney Bay til herlige Dominica

N er det veldig lenge siden siste oppdatering, og det er fordi vi har det altfor travelt med kose oss. Etter at Knut dro fra Milla i Rodney Bay p St Lucia (noe som var veldig trist), har vi ft...

Fra Grenadinene til Rodney Bay!

Forsyningene av l, sterkere drikker og cola er forbi for denne gang. Knut er dratt til kaldere strk og vi er tilbake p St. Lucia Rodney bay. Vi savner han allerede. Men snart fr vi spontant bes...

Bequia

N har vi vrt p Bequia i ca 10 dager, det er en liten y rett nedenfor St. Vincent og hrer til ygruppen St. Vincent og Grenadinene. Her bor det ikke mindre enn 5000 mennesker og rett som det er...

Jul i Karibien

N har vi vrt her i Karibien i noen uker, vi kom jo frst til Barbados s dro vi videre til St. Lucia, St. Vincent og St. Lucia igjen hvor vi har feiret jul. P St. Lucia samlet det seg mange kjen...

Slitet glemmer'n

To svndrukne karer fra bondelandet Stokke befinner seg en hstkald og grytidlig morgen p et busstopp p Vlerenga. De str begge med store forventninger og sommerfugler i magen og tenker p hva d...

N er vi framme i karibien!

Akkurat n sitter vi i yachtklubben i Port st Charles p Barbados og drikker l og koser oss. Det er 28 grader i vannet og mellom 30 og 40 i lufta, veldig deilig! Turen over gikk fint selv om vret...

Gran Canaria

Ja n har det skjedd litt siden sist. Alt fra ?julefeiring? til endring av reiseruta! P Madeira seilte vi sammen med den svenske bten ?Relax? og en dag vret ikke var supert fikk vi s veldig lys...

Madeira

I dag gjr vi oss klare til seile videre mot Canariyene. Det er en distanse p rundt 250 nm og vil forhpentligvis ta oss 2 dgn ca. Flott vind fra riktig retning er meldt, men med mye regn. Vi ...

Porto Santo

N har vi vrt p Porto Santo i noen dager mer enn vi hadde tenkt grunnet trege svensker og vr. Men det gjr ingenting for vi mtte mange andre koselige folk fr Relax endelig kom seilende. Vi var...

Alt etter Lagos

Lagos var helt konge, men vi mtte skynde oss litt videre for treffe Kjells familie. Derfor la vi i vei selv om vrmeldingen sa at det kom til bli en slitsom tur. Kursen gikk mot Cadiz nede ved...

Lagos i det fri!

N er i kommet oss helt til Lagos! Den frste dagen her brukte vi til utforske de mange hulene og klippene med gummijolla. Utrolig kult sted med mystiske grotter og skjulte strender over alt. Ja ...

Portugals kyst

Vi seiler videre nedover kysten av portugal i hui og hast. Her er det nemlig meldeplikt i hver marina, noe som er en smule kjedelig. Det betyr at vi m innom en marina hele tiden og si ifra hvor vi...

Vi er i Portugal!

N har vi kommet oss til portugal. Her er det deilig og varmt, og vi koser oss sammen med Iona, Time Out og La Vie. Alle ble med p en tur til Porto og Portvins-smaking. Etter det ble det en veldig...

Galicia

Etter en god stund i La Coruna med bde fint vr og drlig vr, bading og byturer var det p tide dra videre. Spesielt da ankerlinen ryk p grunn av hye dnninger og mye vind var det greit ko...

Milla i stilla

S var vi endelig ferdig med den beryktede Biscaia bukta! Som ikke fortjener sitt fle rykte i det hele tatt, det ble nemlig helt vindstille etter en dags seilas ut fra Scilly Islands. P Scilly ha...

Scilly Islands!

Vi dro fra Milford Haven mot Scilly Islands, en ygruppe helt p spissen av England kjent for sitt vakre landskap og mangfoldige dyreliv. Herfra seiler vi over Bay of Biscay nr vret blir litt mer...

Nrmer oss Biscaia!

Hei igjen, n er det lenge siden sist! Internett i storbrittania suger hvis man er norsk. Men n er vi endelig p nett igjen, jippi! Vi er n i Milford som ligger i Wales. Etter Oban dro vi videre ...

I Oban

N har vi vrt i Oban siden sndag, og her har vi slappet av og kost oss masse. Vi har beskt Time Out gutta igjen og spilt spill med dem til langt p natt, og sett diverse filmer. De to ekstra for...

Nordsjen og Caledonien kanalen

Vi beklager sen oppdatering av bloggen, internett har vrt vanskelig oppdrive gjennom kanalene. Da onkel Terje og Knut hadde funnet fram til Milla i Egersund kastet vi endelig loss, det blste f...

Nordsjen here we come!

I Egersund har vi hatt noen fine dager med klargjring av bten. Vi har blant annet limt, sydd og teipet genuaen! Kjell har ordnet med lensepumpe og eksosanlegget, og luka forran er forhpentligvis...

Til Egersund

Etter ha sloss med svanen i Korshavn en siste gang, satte vi kursen utover igjen mot Egersund. Tidlig p morgenen stod vi opp for en gangs skyld. Vret var fint bortsett fra motvind, og alle var ...

I stiv kuling rundt Lindesnes

Vi hpet f godvret med oss da vi skulle runde Norges srligste punkt Lindesnes, realiteten ble stiv kuling og mye sj! Vinden var rett i mot s vi mtte krysse hele veien. Vi har visst blitt en...

Motoren gr!

Motoren gr! Hurra! Kjell fikset og n gr den bedre enn p lenge, noe vi virkelig setter stor pris p ombord i Milla. I Risr hadde vi noen fine dager hvor vi blant annet lagde en hjemmesnekra hov...

Frste etappe!

Kun 5 dager forsinket kom vi oss endelig av grde kl. 21.00 fredag 24. juni. Jeg grt selvflgelig mine tapre krokodilletrer da vi vinket hadet til venner og familie p land. N er vi endelig p t...

Velkommen til vr blogg!

Hei! Velkommen til vr nye blogg "langturseilas":) Her kan du flge oss p ferden fra Norge til Karibien i 2011. Avreisedatoen er 20. juni, og vi regner med vre p tur i et r eller mer hvis alt...