Blogg

Siste kapittel i dette eventyret, men et nytt begynner..

En liten titt på Fiji Fiji er et digert land fordelt på mange mindre og større øyer. Vi hadde dessverre lite tid til å utforske Fiji før flyet brakte oss hjem. Men det lille vi opplevde likte vi g...

Veien videre til Fiji uten Milla

Takk for alt MillaKjære Milla, dette er en liten hyllest til deg. Dagen da Kjell fant deg på finn.no ble en stor endring i våre liv. Du er faktisk hovedgrunnen til at Kjell og jeg møttes. Med deg s...

En nær hvalen opplevelse. Og Milla er solgt!

Når noe er "ment to be"!Da vi seilte inn til Vava'u i kongeriket Tonga, var den første personen vi møtte en hyggelig norsk fyr som heter Kjell. Han hadde sett det norske flagget og tok imot tampene...

Kongeriket Tonga

Dansende transer med sans for humor, nye vennskapsbånd som knyttes, deilig skjærgård og hvaler er noe av det som har fyllt dagene den siste tiden. Et flytende, lite samfunn Vava'u er det neste ...

Niue -"Se kokosnøtta"

En misslykket fiskehistorieVi hadde en variert seilas fra Rarotonga til Niue. Vinden var egentlig ganske irriterende fordi den gikk opp og ned i styrke alle de fire dagene det tok å seile til lille...

Kia Orana Rarotonga!

Vårt siste lille eventyr på Aitutaki ble toppet da vi dro på en minneverdig fest hos noen lokale på øya. Karaoke, lokale dansemoves, juksing i kortspill, synge med politimester Tucks og danse med t...

Aitutaki - Ingri på besøk!

Etter en grei fire dagers seilas fra Bora Bora, sammen med den norske båten Serine, ankom vi Aitutaki på morgenen 31. Mai. Vi visste at det kunne hende vi måtte bli liggende utenfor lagunen på grun...

Farvel til Selskapsøyene, takk for alt!

Ruta vår fra Tahiti og videre har gått via Huahine, Raiatea, Tahaa og Bora Bora, som blir vårt siste stopp på Selskapsøyene før The Cook's. Endelig var eksosanlegget i orden. Det passet jo bra da v...

Tahiti og bylivet

Seilasen fra Fakarava til Tahiti gikk ufattelig treigt. Uten vind og med et ødelagt eksosanlegg kjørte vi av gårde i en 2,5 knops fart. Vi rakk ikke en gang ut av sundet på Fakarava før sola gikk n...

Tuamotos - de mange atollene

Man ser omtrent ikke inngangen til atollen før man er der. Sterk strøm kan også gjøre det vanskelig å entre en atoll. Men vakkert er det! Å entre en atoll Kjell står i masta med haukeblikket sitt...

Fatu Hiva og veien videre til Tuamotos

Vi hadde hørt at Fatu Hiva var øya å dra til om man ville oppleve mer av det "opprinnelige Stillehavet". Det er ingen flyplass på øya, og båtene går ikke akkurat regelmessig. Så etter noen finfine ...

Marquesas - Hiva Oa

Vi ble en uke på Hiva Oa, i bukta ved Atuona. Det var fint å treffe folk igjen, få vasket skuta både innvendig og utvendig, og ikke minst, sjekke ut den skjønne naturen og kulturen Hiva Oa har å by...

Bilder fra Las Perlas

Her er noen bilder fra dagene på Las Perlas hvor vi koste oss sammen med Draumen hvor Jon Markus, Trond og Jor er ombord. Las Perlas er en øygruppe som ligger ca 40 nm fra Panama City. Det bor noen...

STILLEhavet

På Las Perlas utenfor Panama seilte vi rundt og koste oss sammen med Draumen i ca en uke. Det var deilige dager med bading, fisking, drikking og grilling på stranda. Takk for en koselig uke, Draume...

E-post adresse før stilehavskrysset

Vi er fortsatt på Las Perlas og venter på at noen "thunderstorms" skal flytte litt på seg så vi får dratt videre. Vi skal seile sammen med noen andre båter som bruker e-post som kommunikasjonsmidde...

Endelig gjennom nåløyet som skiller Det Karibiske hav og Stillehavet!

Panamakanalen Som alltid var Kjell ganske urolig og spent, mens Lise var noe mer avslappet og naiv da vi skulle entre Panamakanalen. Kom motoren til å holde? Det koster omtrent 8000 kroner å dra g...

San Blas og Panama

Magiske San Blas Med marinalivet opp i halsen, var det deilig å slippe tampene og sette kursen mot San Blas! Vi angret bittert på at vi ikke hadde investert i en avfukter før vi lot båten stå på...

Reddet i siste liten

Vi har nå vært i Shelter Bay Marina i en uke. Først nå har vi tid til litt overskuddarbeid, som å skrive blogg. Den siste uka har gått til å redde vår kjære Milla. Og det har vi endelig klart! Vi ...

Snart klare, skal bare...

Et halvt år har gått siden vi forlot seilbåten vår, Milla, i Panama. Hun har stått på land, mens vi har vært hjemme på Nøtterøy og jobbet. Nå har vi spart opp penger og er klare for ny tur! Denne b...

Uff så rart å forlate Milla, men akk så deilig å komme hjem til norsk sommer!

Da vi ankom Panama 1. Mai hadde vi mye å ordne før vi kunne sette oss på flyet som skulle bringe oss tilbake til gamlelandet. Det er selvfølgelig ingen unnskyldning for en ufattelig sen bloggoppdat...

Internett igjen!!

"Det unge paret og havet" En fiskefortelling Seilturen til Cienfuegos på Cuba fra Barahona, Dominikanske Republikk startet med 30 knops motvind, regn, torden og lyn. Etter ett døgn ble det bra og ...

Cuba -et merkelig land

Her kommer en minioppdatering! Seilas fra Barahona til Cienfuegos på Cuba tok 5 dager. Utenfor Hemingways elskede Cuba dro vi opp en diger blue Marlin!! den største til nå. For er beist! Vel fremme...

Dominikanske Republikk

En rolig seilas til Den Dominikanske Republikk Da har vi kommet frem til Den Dominikanske Republikk etter en fin seilas med lite vind og mye motor. Tre døgn tok det å seile hit til Barahona. På ne...

Når det som ikke skal bli ødelagt, går i stykker..

Endelig heiste vi seil og kunne se St. Martin forsvinne bak oss. De Britiske Jumfruøyene lå snart under våre føtter. Vinden dabbet av og motoren måtte på. -Lukter det veldig eksos her, eller er det...

Alene i båten igjen

Etter turen til Anguilla seilte vi tilbake til St Martin for å ta farvel med Nokart også. Det har vært tre fantastiske uker med mange morsomme øyeblikk og hyggelige kvelder, tusen takk for besøket ...

Øyhopping

Dominica - Les Saintes - Guadeloupe - Antigua - Nevis - St Kitts - St Martin - AnguillaEtter noen herlige uker på Dominica hvor Iona forøvrig tok dykkerlappen, seilte vi videre til Les Saintes. Der...

Jungelekspedisjon og landkrabber i ny betydning

Det var altså fire salte kropper som ankom Dominica 9. januar etter tre uker til sjøs. 18. desember kjørte vi foreldrene til Lise til flyplassen på Gran Kanaria. De rakk visst ikke å vinke barna fa...

To døgn raskere enn sist - vi er i Karibien igjen!

Vi er endelig tilbake i Karibien igjen med varmt vær og deilig vann! Turen over Atlanteren gikk fint som bare det, vi seilte fra Pasito Blanco på Gran Canaria direkte til Dominica hvor vi er nå. Væ...

Ønsker til jul; Fint vær over dammen!

Nå må vi vel være klare!? Ja, det er vi. Det som er glemt nå er glemt! I morgen slippes tampene og vi setter kursen mot Karibien og varmere strøk. Alle tre jentene er klare og Kjell gjør siste rig...

Kaptein Kjell og tre jenter!

Etter tre måneder i Norge var det fantastisk å komme hjem igjen. Til vår kjære Milla. Alt var i den skjønneste orden og vi kunne flytte rett inn med vår 80 kg tunge bagasje. Det var en del motordel...

Om tre uker er vi på vei over Atlanter'n

11. desember tar vi endelig fly tilbake til Gran Canaria hvor vår kjære Milla, en Comfort 30 ligger å venter på oss. Vi satser på at hun har hatt en fin ferie og er klar for å krysse enda et hav. T...

Fra en båt til en annen

Vår kjære Milla ligger nå forhåpentligvis trygt og godt i marina Pasito Blanco på Gran Kanaria! Så hvor er vi, de stolte eierne? Joda, vi er en liten tur tilbake i Norge for å jobbe. Helt fra septe...

Fiskelykke, fest og store bølger

Det viste seg å ikke være helt enkelt å få leid bil i Cascais. Det var nemlig fellesferie for portugiserne og nesten alle bilene var utleid. Og etter å ha møtt en frekk, mumlende og sur bilutleier ...

Vi guffer på!

I Cherbourg fant Knut oss fort og det ble et artig slag bowling før vi fikk fikset alt annet slik at seilasen over Biscaia bukta kunne begynne. - Det blåser vell alltid i Biscaia, husker jeg at vi ...

En variert tur fra Nederland til Cherbourg i Frankrike

Igjen hadde vi bestemt oss for å guffe på så lenge været og formen var bra. Det ble en fire dagers seilas til Cherbourg hvor det startet ganske så vindstille selv om det var meldt mer vind. Da vi e...

De første etapper på et nytt eventyr

Tilfeldigheter - Lise, jeg tror jeg ser et vikingskip i horisonten!? Det var tidlig på morgnen etter en vindstille natt. Jeg måtte smile og gned meg litt i øynene for å våkne. - Iona sa at hun sku...

Første etappe på ny tur!

På kvelden 16.07.2013 dro vi igjen avgårde fra hjemmehavnen på Foynland med kursen sydover. Foreldrene til Lise fulgte oss hele veien til Tallakshavn før vi skilte lag. Vi seilte på natten og først...

Snart avreise!

I skrivende stund ligger Milla å dupper i Myrasundet, sundet mellom Husøy og Føynland. Det var ubeskrivelig deilig å få henne på vannet og å flytte hjem igjen etter litt over en måned med pussing o...

Vårpuss

Da er tiden inne for den store vårpussen, og da mener jeg stooor vårpuss! Milla hadde plastpest for ca 12 år siden, og da ble hun pusset ned til gelcoaten under hele vannlinjen og tørket lenge før ...

3 år på 30 fot

I april i år har Kjell Lauritz og jeg bodd i båten vår Milla i tre år. Mange har spurt oss om vi ikke går lei av å bo på en så liten plass og om mangel på privatliv tærer på forholdet vårt. Sannhet...

Milla på langtur

En film fra turen til Karibien og hjem igjen med Milla 2011-2012. Den er ganske lang ( 1t. 40min) så det er lov å hoppe!

Nytt år, nye muligheter

Ingen av oss har falt i vannet enda! Vi ligger fortsatt trygt og godt i marinaen på Kalvetangen. Men etter at Kjell leste det forrige blogginnlegget mitt, krever han at jeg sender han et lite hint ...

Med vann på alle kanter..

Vi har nå bodd i Milla, vår 30 fots Comfort, i ca. to og ett halvt år. Vi flyttet begge hjemmefra og inn i båten da vi ble kjærester. Ingenting var egentlig planlagt, det bare ble sånn. Milla var v...

Livet videre ombord i Milla

Hvordan føles det å være hjemme igjen etter ett år på seiltur? Var det fint på turen? Er det ikke veldig kaldt å bo i båten på vinteren da!? Dette er noen av de mest stilte spørsmålene vi har fått...

Vi legger ut på enda en langtur med Milla!!

Kjell og jeg er mestre i å endre planer og ikke minst drømme.. Vi har igjen begynt å drømme oss bort og har nå bestemt oss. Det blir en langtur til! Vi bytter ut noen seil og litt rigg, kaster loss...

Plutselig var vi tilbake i Norges land!

Tenk nå er vi faktisk hjemme i Tønsberg igjen! Etter over ett år på tur i vår trofaste og flotte Milla som fortsatt er i tipp topp stand, hun er forresten til salgs med alt av utstyr på plass og i ...

Over Biscaya, gjennom den Engelske kanal og til Amsterdam!

Spania Vi ble en uke i A Coruna, nord i Spania før den nye autopiloten var på plass og værmeldingene så fine ut igjen. Da hadde vi plutselig litt tid å slå i hjel, så vi dro på tur til Santiago de...

La Coruna igjen!

Etter en noen herlige dager i Horta på Azorene var tiden inne for å sette seil igjen. Planen var i utgangspunktet å seile direkte til Scilly Islands sør i England, men det ble satt en stopper for d...

I storm og stille over dammen

Fra Bermuda til Azorene hadde vi det meste man kan få av forskjellige værtyper. Turen startet ganske så bumpete med vinden midt i mot, men vi var lykkelige over den nye velfungerende autopiloten vå...

Så ble det Bermuda likevell..

Etter 16 timer utpå det blå med flott seiling fra Tortola døde autopiloten. Det har aldri skjedd oss før, den alltid så trofaste Raymari. Men hun begynte å bli gammel og senil og dessverre var det ...

Atter en gang klare for Atlanterhavet!

Nå har vi stresset mye rundt de siste dagene med de siste forberedelsene før atlanterhavskryssingen på Tortola. Lille Milla er lastet med 200 liter diesel, 180 liter vann, ett par kasser brus, litt...

De Britiske Jomfruøyene

Etter mye fiksing og diverse småreparering på St. Martin var det på tide med litt ferie igjen. St. Martin var kanskje ikke det mest spennende stedet i karibien, men deilig å få ting helt i orden ig...

Antigua til St. Martin

Vi seilte til Barbuda som hører til Antigua for noen dager sammen med Relax og deres flotte besøk. Det er litt flaut å si, men vi var faktisk ikke i sentrum der i det hele tatt. Vi koste oss max me...

Good bye Guadeloupe, hello Antigua!

Vi ble noen ekstra dager i Deshaies fordi det blåste litt vell mye og fordi vi tross alt har god tid! Og det var bra vi var der litt til så vi fikk snorklet og Lise fant en hummer! Kjell tok den op...

Fra Dominica til Guadeloupe!

Etter masse karnevalfestligheter på Dominica var dagen dessverre kommet da vårt flotte besøk Ingvil skulle fly hjem. Jackie kjørte selvfølgelig alle mann til flyplassen kl. 5 på morgenen. Da Ingvil...

Fra Rodney Bay til herlige Dominica

Nå er det veldig lenge siden siste oppdatering, og det er fordi vi har det altfor travelt med å kose oss. Etter at Knut dro fra Milla i Rodney Bay på St Lucia (noe som var veldig trist), har vi fåt...

Fra Grenadinene til Rodney Bay!

Forsyningene av øl, sterkere drikker og cola er forbi for denne gang. Knut er dratt til kaldere strøk og vi er tilbake på St. Lucia Rodney bay. Vi savner han allerede. Men snart får vi spontant bes...

Bequia

Nå har vi vært på Bequia i ca 10 dager, det er en liten øy rett nedenfor St. Vincent og hører til øygruppen St. Vincent og Grenadinene. Her bor det ikke mindre enn 5000 mennesker og rett som det er...

Jul i Karibien

Nå har vi vært her i Karibien i noen uker, vi kom jo først til Barbados så dro vi videre til St. Lucia, St. Vincent og St. Lucia igjen hvor vi har feiret jul. På St. Lucia samlet det seg mange kjen...

Slitet glemmer'n

To søvndrukne karer fra bondelandet Stokke befinner seg en høstkald og grytidlig morgen på et busstopp på Vålerenga. De står begge med store forventninger og sommerfugler i magen og tenker på hva d...

Nå er vi framme i karibien!

Akkurat nå sitter vi i yachtklubben i Port st Charles på Barbados og drikker øl og koser oss. Det er 28 grader i vannet og mellom 30 og 40 i lufta, veldig deilig! Turen over gikk fint selv om været...

Gran Canaria

Ja nå har det skjedd litt siden sist. Alt fra ?julefeiring? til endring av reiseruta! På Madeira seilte vi sammen med den svenske båten ?Relax? og en dag været ikke var supert fikk vi så veldig lys...

Madeira

I dag gjør vi oss klare til å seile videre mot Canariøyene. Det er en distanse på rundt 250 nm og vil forhåpentligvis ta oss 2 døgn ca. Flott vind fra riktig retning er meldt, men med mye regn. Vi ...

Porto Santo

Nå har vi vært på Porto Santo i noen dager mer enn vi hadde tenkt grunnet trege svensker og vær. Men det gjør ingenting for vi møtte mange andre koselige folk før Relax endelig kom seilende. Vi var...

Alt etter Lagos

Lagos var helt konge, men vi måtte skynde oss litt videre for å treffe Kjells familie. Derfor la vi i vei selv om værmeldingen sa at det kom til å bli en slitsom tur. Kursen gikk mot Cadiz nede ved...

Lagos i det fri!

Nå er i kommet oss helt til Lagos! Den første dagen her brukte vi til å utforske de mange hulene og klippene med gummijolla. Utrolig kult sted med mystiske grotter og skjulte strender over alt. Ja ...

Portugals kyst

Vi seiler videre nedover kysten av portugal i hui og hast. Her er det nemlig meldeplikt i hver marina, noe som er en smule kjedelig. Det betyr at vi må innom en marina hele tiden og si ifra hvor vi...

Vi er i Portugal!

Nå har vi kommet oss til portugal. Her er det deilig og varmt, og vi koser oss sammen med Iona, Time Out og La Vie. Alle ble med på en tur til Porto og Portvins-smaking. Etter det ble det en veldig...

Galicia

Etter en god stund i La Coruna med både fint vær og dårlig vær, bading og byturer var det på tide å dra videre. Spesielt da ankerlinen røyk på grunn av høye dønninger og mye vind var det greit å ko...

Milla i stilla

Så var vi endelig ferdig med den beryktede Biscaia bukta! Som ikke fortjener sitt fæle rykte i det hele tatt, det ble nemlig helt vindstille etter en dags seilas ut fra Scilly Islands. På Scilly ha...

Scilly Islands!

Vi dro fra Milford Haven mot Scilly Islands, en øygruppe helt på spissen av England kjent for sitt vakre landskap og mangfoldige dyreliv. Herfra seiler vi over Bay of Biscay når været blir litt mer...

Nærmer oss Biscaia!

Hei igjen, nå er det lenge siden sist! Internett i storbrittania suger hvis man er norsk. Men nå er vi endelig på nett igjen, jippi! Vi er nå i Milford som ligger i Wales. Etter Oban dro vi videre ...

I Oban

Nå har vi vært i Oban siden søndag, og her har vi slappet av og kost oss masse. Vi har besøkt Time Out gutta igjen og spilt spill med dem til langt på natt, og sett diverse filmer. De to ekstra for...

Nordsjøen og Caledonien kanalen

Vi beklager sen oppdatering av bloggen, internett har vært vanskelig å oppdrive gjennom kanalene. Da onkel Terje og Knut hadde funnet fram til Milla i Egersund kastet vi endelig loss, det blåste f...

Nordsjøen here we come!

I Egersund har vi hatt noen fine dager med klargjøring av båten. Vi har blant annet limt, sydd og teipet genuaen! Kjell har ordnet med lensepumpe og eksosanlegget, og luka forran er forhåpentligvis...

Til Egersund

Etter å ha sloss med svanen i Korshavn en siste gang, satte vi kursen utover igjen mot Egersund. Tidlig på morgenen stod vi opp for en gangs skyld. Været var fint bortsett fra motvind, og alle var ...

I stiv kuling rundt Lindesnes

Vi håpet å få godværet med oss da vi skulle runde Norges sørligste punkt Lindesnes, realiteten ble stiv kuling og mye sjø! Vinden var rett i mot så vi måtte krysse hele veien. Vi har visst blitt en...

Motoren går!

Motoren går! Hurra! Kjell fikset og nå går den bedre enn på lenge, noe vi virkelig setter stor pris på ombord i Milla. I Risør hadde vi noen fine dager hvor vi blant annet lagde en hjemmesnekra hov...

Første etappe!

Kun 5 dager forsinket kom vi oss endelig av gårde kl. 21.00 fredag 24. juni. Jeg gråt selvfølgelig mine tapre krokodilletårer da vi vinket hadet til venner og familie på land. Nå er vi endelig på t...

Velkommen til vår blogg!

Hei! Velkommen til vår nye blogg "langturseilas":) Her kan du følge oss på ferden fra Norge til Karibien i 2011. Avreisedatoen er 20. juni, og vi regner med å være på tur i et år eller mer hvis alt...